מושב בית זית
חסר רכיב

יצירת קו חייץ סביב המושב למניעת התפשטות שריפות

22/06/2020


תושבים יקרים,

בשנים האחרונות אנו עדים למקרים רבים בהם שריפות אשר התחילו בשטחים פתוחים, "חדרו" וכילו ישובים שלמים ובמקרים מסוימים גרמו לנזק בלתי הפיך.  

כדי למזער תופעה זו, קבעה הרשות הארצית לכבאות הנחיות ליצירת קווי חייץ סביב ישובים הגובלים בשטחים פתוחים,  אשר מטרתן למזער את הסיכוי לחדירת שריפות לישובים.

עקרי ההנחיות קובעות את חתך קו החייץ סביב הישוב, (ברוחב 75  מטר) הנמדד מקו הבית הגובל בשטח פתוח. יצירתו, כוללת כריתת עצים, דילול צמחייה ודרך היקפית. כמו כן, קובעות ההנחיות כי האחריות ליצירת קו החייץ חלה על המחזיק בשטח. (במקרה בית זית, כל השטח המיועד לקו החייץ נמצא בבעלות המושב)

כדי לקדם את ההגנה על בית זית, הקמנו כבר בשנה שעברה וועדה מיוחדת, אשר בדקה את הנושא לעומק עם מומחים בתחום, וגיבשה תוכנית שזכתה לאישור ובירכת כל הגופים הרלוונטיים במושב ומחוצה לו.

ביצוע בפועל

בהתאם להנחיות, האחריות לביצוע קו החייץ נחלקת בין תושבי המקום לוועדי הישוב.

באחריות התושבים

הנכם מתבקשים לדאוג לכסח עשבייה יבשה ולפנותה, לגזום עצים ולפנות מטעני אש פוטנציאליים כמו גרוטאות ישנות. כמו כן חל איסור מוחלט להשליך גזם וגרוטאות מכול סוג שהוא אל מתחם קו החייץ.

בנוסף, ע"פ הנחיות הכבאות לקווי החיץ, על התושבים אשר בתיהם גובלים בקו החייץ סביב המושב לוודא כי "רצועת" השטח הראשונה של קו החייץ ברוחב 16 מטר מקו הבית  (ככול שהיא נמצאת בתוך החצר הפרטית)  להיות מדוללת מצמחייה ונקייה מעצים מעל לשני מטר.

באחריות המושב

טיפול בשטחים הציבוריים. במסגרת זו, הותקנו בשנה שעברה 9 ארונות כיבוי המכילים ציוד כיבוי בנקודות קריטיות בהיקף המושב אשר יתנו מענה ראשוני לבלימת התפשטות שריפה, במידה ותפרוץ.

יצירת קו חיץ סביב אזור המגורים במושב, להגנה מפני התפשטות שריפות אל תוך הישוב באמצעות כוחות כיבוי והצלה. דרישות קו החיץ כוללות פריצת / התאמת דרכים קיימות סביב המושב, לכניסת כבאיות, כריתת עצים, הרמת נוף ודילול הצמחייה.

הפרויקט נבחן ואושר ע"י שני הוועדים (מקומי ואגודה).

העבודות יחלו בשבועות הקרובים (מועד מדויק יפורסם בהמשך).

שי סופר, נבחר ע"י המושב לתפקיד יועץ מקצועי של הפרויקט. ניסיונו רב השנים כיועץ הבטיחות של הקק"ל, הינו נכס לביצוע מקצועי ויעיל.

בנוסף, תכנון הפרויקט כלל גם את מערבותם המקצועית והנחיותיהם של:

·        קצין היערות המחוזי של כבאות והצלה אשר התווה את הקווים הכללים (מצורף), אישר את התוואי וילווה אותנו במהלך העבודות לפי הצורך.

·        רשות הטבע והגנים וקק"ל. בסיורים בשטח עם בעלי התפקידים מגופים אלו הועברו הנחיות נקודתיות לגבי שיטת הגיזום והכריתה במטרה למזער ככול הניתן פגיעה בצמחייה ובערכי טבע. בכפוף להנחיות אלה התקבל רישיון כריתה לפרויקט (מצורף).

ביצוע הפרויקט יהיה בשלבים ואנו כמובן נעדכן אתכם לכל אורך הדרך.

ייעוץ / שאלות בנושא זה יש להפנות למזכיר.

 

אנו מודים לכולכם על שיתוף הפעולה בנושא.

 

בברכת קיץ שמח ובטוח

אילון אוקו

מזכיר מושב בית זית

חסר רכיב