מושב בית זית
חסר רכיב

שביל האופניים

09/03/2017
באזור מאגר בית זית נמצא שביל אופניים שמתאים לכל המשפחה, השביל סלול כולו והוא עוקב אחר ערוץ נחל שורק ומאגר בית זית, לאורכו יש כמה רחבות תצפית המשקיפות על הנוף ועל המאגר לכן מומלץ לרכוב שם בחורף ובאביב. מסלול מומלץ לאורך השביל - מכביש הגישה לבית זית יורדים לערוץ הנחל בדרך עפר. כאן פוגשים את שביל ירושלים, העולה לסטף דרך הר חרת (סימון כחול-לבן-זהב). לאחר כ-450 מ' נגלה מימין מבנה בן חדר וגג בצורת כיפה. זוהי שומרה שהשתמרה במצב מצוין. שומרה היא מבנה שבעבר שימש את החקלאים בשדות בעונה הבוערת. הם הניחו בה את כלי העבודה, אחסנו את היבול ואף בילו בה בלילות בעונות אסיף היבול. השביל ממשיך בין כרמי גפן. סביבם אפשר לראות עצי בוסתן ובהם תות, תאנה, זית ורימון. לאחר עוד כ-400 מ' נראים מימין לדרך שרידי טרסות וכבשן סיד. כבשן סיד הוא חלל מצופה אבן וחפור בחלקו באדמה, ובו הבעירו אבני גיר כדי להפוך אותן לאבקת סיד ("סיד שרוף"). בסיד השתמשו לאטימת בורות מים וליצירת מלט. הבערה בכבשן נמשכה כמה ימים, בהתאם לגודלו. מכבשן הסיד ממשיכים עוד כ-100 מ' ועולים בשביל האופניים הסלול לרחבת תצפית על המאגר ומשם הלאה לאורך השביל. סכר המאגר בנוי בקצה המערבי וממנו נמשך שביל עמק מוצא עוד 1.2 ק"מ, עד רחבת החניה שבצד כביש 395, סמוך לצומת כרם.

נבקש להדגיש כי הנסיעה בג'יפים טרקטורונים אופנועים ושאר כלי רכב ממוכנים בשביל האופניים אסורה בהחלט ומסכנת את רוכבי האופניים והולכי הרגל! במקום אכיפה מוגברת של משטרת הראל.

איך מגיעים לשביל האופניים ? מכביש מס' 1 פונים לכיוון הישוב בית זית, מיד לאחר הפניה לפני תחנת האוטובוס מצד ימין, יורדים בכביש עפר ופונים ממנו שמאלה לרחבת אספלט סלולה ממנה יוצאים לשביל האופנים וההליכה של עמק מוצא.