מושב בית זית
חסר רכיב

מאגר וסכר בית זית

09/03/2017
סכר בטון גדול שאורכו כ-100 מטרים ו-10 מטרים גובהו, בנוי לרוחב עמק נחל שורק, מתחת לגבעות מושב בית זית. הסכר נבנה בסוף שנות ה-50, כדי לעצור את שיטפונות החורף ולהחדיר את המים למי התהום. רק כעבור זמן התברר כי המים הנאגרים בעזרת הסכר מזינים את מעיינות בקעת הירדן, שהיו אז בשליטת ממלכת ירדן, ולא את מי התהום בתחום מדינת ישראל. בעקבות זאת ניבנה בצמוד לסכר מתקן שאיבה, להזרמת המים הנאגרים, אל התחום הישראלי של האקוויפר ההררי. לאחר מלחמת 6 הימים הופסקה הפעלת המשאבה ומידי חורף נוצר מאחורי הסכר אגם מוארך, אשר בשנים גשומות במיוחד, עולה על גדותיו והמים גולשים מעבר לסכר לכדי מפל הגולש הלאה במורד נחל שורק. אורך האגם כקילומטר וחצי, רוחבו כ-300 מטרים ועומקו המירבי למעלה מ-10 מטרים. לעיתים מחזיק הסכר מים במשך מס' חודשים ואז הופך כאמור, אבן שואבת לעופות מים מסוגים שונים.

נבקש להדגיש כי הרחצה באגם בית זית אסורה ומסוכנת!
כמו כן, השייט באגם בית זית באבובים, קייקים, רפסודות ואופנועי ים אסורה בהחלט!
בחודשי החורף כאשר המאגר מלא המים בו עמוקים מאד וחציתו בג'יפים מסוכנת מאד.

איך מגיעים למאגר בית זית?
מכביש מס' 1 פונים לכיוון הישוב בית זית, מיד לאחר הפניה לפני תחנת האוטובוס מצד ימין, יורדים בכביש עפר, פונים ימינה לרחבת אספלט סלולה ממנה יוצאים לשביל האופנים (וההליכה) המוביל אל המאגר.
דרך נוספת - כ-500 מטר לפני צומת כרם, מיד אחרי גשרון קטן, יש פנייה שמאלה. שילוט מפנה אל בית-הספר החקלאי בעין כרם. הכביש מתפתל עד שמגיעים לשדרת ברושים לצד הכביש. ברווח בין הברושים שביל עפר, היכנסו פנימה לרחבת חנייה קטנה. כאן כדאי לעזוב את הרכב ולצעוד בשביל מסודר במשך כמה דקות עד שמגיעים אל הסכר.